24 Kasım 2007 Cumartesi

Çüüşşşşşşşşşşşşşşşşşşş

Bu ülkede kaçak işci yada kayıt dışı istihdamı yaratan olgu Asgari ücret olgusu olduğunu bilmiyordum. Ben ise bunu değişik nedenlere baglama gereği hissediyordum.

Yanıldığımı Ekonomitürk blogundaki şu yazıdan anladım. Yazının başlığı Fiyat kısıtlaması başlığı gördüğümde yine birileri özgürlüklere ve serbestliğe zincirmi vurmuş diye düşünmeye başladım.

Aklıma futbol cahili olduğumdan dolayı Bonservisler geldi . Fakat bonservsi bedelleri benim bildiğim kadarıyla kalktı ne kadar dogru ne kadar yanlış tartışılır hem ekeonomi tarafından hep sosyal tarafından uzun uzadıya tartışabiliriz.

Benim bildiğim İkinci el araba satışlarında devletin her yıl açıkladığı kasko degerleri var. Kasko degerinin altında ikinci el arabaya ait satış faturası düzenlenmediğini biliyorum. Eskiden devlet ikinci el satışlarından vergi alıyordu. Vergi yükü kalkınca satışlarda deger yargısıda önemini yitirdi sadece ticari satışlarda bu kasko degeri önem kazandı.

Benim bu yazıdan anladığım kadarıyla Araba örneğinden yola çıkarak Asgari ücretin yüksekliğinden şikayet edilior. Asgari ücret konusuna irdeleme yapılıyor .

Asgari ücret bu ülkede 16 yaşından büyükler için yanlış hatırlamıyorsam 585,00 ytl brüt ücret yani yasalara göre bu ücretin altında işçi çalıştırmak yasak bu rakam üstünden devlet % 14 işçi sigorta payı birde gelir vergisi 82 ytl sigorta payı ,6 ytl işsizlik payı, damga ve gelir stopajı olarakda yaklaşık 78 ytl para kesmekte ve tüm kesintilerden sonra işçinin eline geçen para 419 ytl yani büyük devlet en ufak işçisinin gelirinin % 40 el koymaktadır.

419,00/30=13,97 yaklaşık 14 ytl günlük yevmiye bir işçi çalıştırılmaktadır.

Bugün bir davarın bile tarla kirası 50-60 ytl yevmiye veriliyor. Bugün bu ülkede 14 ytl yevmiye bile hak etmeyecek kapasitede insanlarmı olduğunu düşünmekteyiz.

Açıkçası bu ülkede egitimsiz iş gücü olduğu dogrudur.

Bugün bu ülkede istihdamı ,eğitimsiz iş gücünü tartışıyorsak aslında bunun nedeni asgari ücret ayarlamaları değil bugün tev 10 ytl bagış yapılmasını isteyen sosyal bir insanı ve aynı sosyal düşüncedeki insanın borsada hisse satımı yaptığında vereceği 3 kuruşluk kazanc vergisini vermekten kaçınmasını tartışmak gerekir.

Hiç yorum yok: