21 Eylül 2007 Cuma

Kapasite Kullanım Oranları

İşletme için en önemli faktör kapasitesini tam kullanabiliyor mu?Bu konuya değinmek istiyorum aşağıdaki grafikte özel ve kamu sektöründeki işletmelerin yıllara göre kapasite kullanım oranları yer almaktadır;

Grafiktende anlaşılacağı üzere her zaman devlet sektöründeki işletmelerin kapasite kullanım oranı özel işletmelerden daha iyi bir konumda olmuş.Özel sektördeki bu kapasite kullanım azlığı sebepleri arasında talep yetersizliği,hammadde yetersizliği, mali imkansızlıklar, işçilerle ilgili meseleler ve enerji yetersizliği vb.durumlar neden olarak gösterilebilir.Malum devlet sektöründe tekelleşmiş olan çay,fındık vb.ürünlerde talep yetersizliği söz konusu değil.Durum şunu gösteriyor ki krizden dolayı düşen oranlar tekrar eski seviyelerine hızlı bir şekilde çıkmış.

Son olarak özel sektörde benim anlamadığım nokta kapasite kullanım oranları %85'in üzerinde bir türlü istikrar sağlayamamış.Akp hükümeti geldikten sonra enflasyonda azalma ,ekonomik büyüme gerçekleşmiş ama kapasite kullanım oranları 1990'lu yıllardaki seviyeyle aynı .%10'luk kapasite artışının ne denli ekonomide canlılık getireceği malum.İktisatçı olmadığım için bundan sonrasını pek bilemeyeceğim sadece dikkatimi çeken bir noktaya parmak basmak istedim.

2 yorum:

piti dedi ki...

Belkide işletmeler kapasitelerini %100 kullanmak istemiyorlardır... belkide faiz gelirleri onlar için daha tatlıdır :)
faizlerin böylesine yüksek olduğu bir ortamda faiz geliri elde etmek varken neden tam kapasiteyle çalışıp daha fazla üretim yapsınlar ki dimi ama ;)

Serhad dedi ki...

KKO %90 larda ise iyi sayılıyor benim bildiğim kadarıyla. %100 KKO olamaz zaten ve olmamalıdırda. (sen bilirsim bunları, Endustri Muhendisliginden :))

Birde devletin oranları daha yüksek. Ancak bana göre bu çokta gerçekçi değil. Sonuçta özel sektör satamadığını(kar etmediğini) üretmiyor. Ancak devlette böyle bir sorun yok.

Hatta tek bir kararnameyle, tüm kamuda KKO %90'a çok rahat çıkabilir. Ancak bu ihtiyaca değil, israfa yönelik olur. Devletin bu oranlarda çalışmasının nedeni halen devam eden verimsiz yönetimidir bana sorarsan